Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /var/www/margin.dk/public_html/t3lib/class.t3lib_div.php on line 4109
margin aps: Ledertræning i A-apoteket

Ledertræing i A-apoteket

Kædechef, farmaceut Jacob Lenau: ”- Vi samlede mere end 890 apotekere og medarbejdere til en serie inspirations aftener om kundeservice. Det blev en solid succes, så vi har efterfølgende brugt Kenneth Kæregaard til ledertræning for både apoteker/souschef og for de daglige ledere. Som konsulent arbejder han med humor og motivation og så konkret, at vi ser effekt umiddelbart.
Med mere end 100 af landets apoteker bag A-apoteket har det stor betydning for kunderne, hvordan vi træner ledere og medarbejdere i service og omsorg. Her lægger vi vægt på, at hver eneste kunde får maksimalt udbytte af sin medicin ved at tilbyde rådgivning. Samtidig tilbyder vi produkter, der er relevante til den enkelte kunde.
Med flere hundrede kunder på apoteket hver dag stiller det krav om dyb faglig viden og hurtig og effektiv kommunikation. Her er det en fordel, at margin har over 10 års erfaring med apotekerne i Danmark. Vi fortsætter samarbejdet.”

Baggrund for konsulentopgaven:

A-apoteket har gennem en årrække bevidst arbejdet med holdninger til kunder og barrierer for god dialog med kunderne. I 2011 tog bestyrelsen initiativ til næste skridt med ønsket om helt konkrete ideer til dialogen med kunderne. Da succes’en med inspirations aftenerne var i hus, blev det tydeligt, at ledelse var afgørende for motivation og opfølgning. Følgelig aftalte vi træning i to niveauer. Dels for apoteker/souschef, dels for de daglige ledere.

Proces:

Der er så travlt på et apotek, at man ikke kan holde ledere på kursusbænken i dagevis. Modellen har derfor været, at vi hele tiden afstemmer med lederne, hvor de aktuelt mærker behov for træning.
I første omgang har vi investeret i konkrete værktøjer til ledelse og i de muligheder som IT-systemerne åbner. Men da bundlinjen på et apotek består af tilfredse kunder, har træningen også fokuseret på motivation af medarbejdere, som hver dag møder kunderne face-to-face.

Resultat:

De apoteker, hvor både top- og mellemledere har deltaget, har fået en mere systematisk og bevidst forståelse for ledelse. Altså ledelse af salg og rådgivning på basis af faglig viden til gavn for apotekets to bundlinjer: Kundetilfredshed og den økonomiske bunlinje.

Investering:

Opgaven er løst på fast pris, hvor konsulenten leverer alle forberedelser og dokumentation mens kæden sørger for lokaler og markedsføring af kurserne.

> Læs mere om ledertræning fra margin